I dag oprettede jeg denne blog med grundideen at fortælle
lidt om s-togs kulturen set i et digitalt-pædagogisk perspektiv. Efter at have
stirret lidt på de forskellige mennesker her i s-toget er det gået op for mig
at s-togs kulturen faktisk er rimelig tør. Der er ingen der siger noget, de
sidder bare med deres musik i ørerne, klikker håbløst på deres touch telefon
eller sidder med en computer og lader tasterne glide henover tasteturet, der er
sågar en der har en mus med. Et par stykker læser, de typiske sladderblade, men
der er en ung pige der læser Vampire Diaries.
Hvad kan vi så få ud af det?
Den unge pige der sidder med Vampire Diaries, hvor har hun
fået lyst til at læse den fra? Hvem har givet hende inspirationen? I dag bliver
bøger til medier og omvendt. Vampire Diaries er en fantasy ungdomsserie, hvis
popularitet kan sidestilles med f.eks. Gossip Girl, der også kun var bøger i
første omgang. Det sker oftere og oftere at bøger bliver lavet til film og
serier, men det hænder også at det bliver gjort den anden vej rundt, f.eks. Min
bedste vens bryllup, der er bogen skrevet på filmen. Hvis vi skal være helt
ærlige handler det – sort på hvidt- om penge. Det samme gælder merchandise.
Altså der var ligesom en grund til at jeg kunne sove i Aqua sengetøj hver nat!
Men sådan er verden nu en gang, vi skal alle tjene penge.
Det man så kan
diskutere er, hvor sundt det er at så mange bøger bliver lavet til film og film
bliver lavet til sengetøj. Hvad er det vi kan miste ved at tage en bog som
Twilight og lave den til en film? Evnen til at reflektere og bruge sin fantasi.
Det er ikke så mærkeligt unge ikke bryder sig om at læse og måske heller ikke
er så gode til det, de kan jo bare se det på film, den ligger jo på Netflix
eller Viaplay. Jeg ville virkelig gerne læse Da Vinci Mysteriet, men jeg ved at
jeg aldrig får det gjort for jeg har jo allerede set filmen, så jeg kender
slutningen. Så forsvinder det spændende. Jeg har allerede en mening om hvordan
Robert Langdon og ham den uhyggelige Silas fra Opus Dei ser ud. De ligner Tom
Hanks og Paul Bettany. Jeg har simpelthen mistet chancen for at danne mig mit
eget indtryk og skabe mine egne scener, det hele er gjort for mig i Hollywood,
eller Frankrig i det her tilfælde.
Det er en udvikling vi ikke kan stoppe, og det skal den
måske heller ikke. Men kan man forsvare pædagogisk at ens børn bliver frarøvet
evnen til selv at danne sig et billede og lære at reflektere over det de har
oplevet?
For det første er der jo også en masse positive ting ved film. Ja man for sjældent muligheden for at selv danne sig et billede af personerne, men det samme gælder børnebøger. Dette betyder dog ikke at man mister evnen til selv at danne sig et billede, for ja man for sjældent styrket sin færdighed inden for dette gennem film eller børnebøger men det gør du når du chatter på omegle eller tegner menesker uden motiv, film styrker ikke egenskaben men det slækker den heller ikke. Desuden hvor vigtig en færdighed er det at vi kan skabe mentale billeder af personer? Du kommer også kort ind på muligheden for at reflektere over det man har oplevet bliver fra røvet, og det er jo decideret forkert ;)Ja man skal ikke tænke over hvordan folk ser ud men der er meget andet at tænke over, ja faktisk mere end i bøger :)
SvarSlet